Szanowni Państwo!
Rodziców dzieci objętych terapią logopedyczną zachęcam do kontaktu mailowego (logopeda@interia.eu).
Wady wymowy powodują szereg problemów w komunikacji, co ma negatywne znaczenie dla funkcjonowania dziecka w społeczeństwie. Terapia logopedyczna ma więc niwelować wszelkie nieprawidłowości językowe, a tym samym pomóc dziecku w integracji z rówieśnikami. W większości sytuacji same ćwiczenia z logopedą to za mało, aby pobudzić u dziecka prawidłowy rozwój mowy. Konieczne jest regularne kontynuowanie ćwiczeń logopedycznych również w domu. Wówczas następuje utrwalanie i rozwój umiejętności, które dziecko nabyło podczas pracy z logopedą. Dziecko uczy się mowy przede wszystkim w naturalnych sytuacjach, podczas wykonywania codziennych czynności, obserwacji otoczenia i nawiązywania kontaktu z innymi osobami. Podstawą sukcesu jest zatem postawa rodzica wobec terapii dziecka, rozumienie jej celu, kontakt z terapeutą, a także kontynuacja ćwiczeń w domu.
Przedstawię zatem kilka wskazówek i zasad dotyczących ćwiczeń wykonywanych w domu.
1. Kluczowym jest dbanie o atmosferę, w jakiej odbywają się ćwiczenia.
2. Nigdy nie należy dobierać ćwiczeń samodzielnie. Ćwiczenia powinny zawsze wychodzić z zalecenia logopedy.
3. Ćwiczenia powinny być dobrą zabawą. Należy je wpleść w zwykłe czynności dnia codziennego. Okazji do logopedycznej zabawy jest wiele. Ćwiczyć można podczas kąpieli, w trakcie posiłku, na spacerze, podczas wizyty w sklepie, śpiewania piosenki itd.
4. Należy zadbać o ich regularność
5. Nigdy nie należny dziecka zmuszać i poprawiać aby go nie zniechęcić. Dzieci uczą się poprzez naśladownictwo tego, co słyszą i widzą, więc w zupełności wystarczy, kiedy podczas powtarzania rodzice będą mówili poprawnie. Oznacza to, że nie potrzeba dodatkowych komunikatów typu: „tak się nie mówi”, „powiedziałeś źle”, „nie mów safa, tylko szafa” itp. To normalne, że przez jakiś czas dziecku nie będzie się udawać mówić dobrze i często już sam ten fakt jest dla malucha frustrujący. Nie warto więc pogłębiać tej frustracji nic nie wnoszącymi uwagami.
6. Powinno się zadbać o stałą porę wykonywania ćwiczeń. Dziecko łatwiej zaakceptuje konieczność wykonywania ćwiczeń logopedycznych, jeśli staną się one częścią codziennego rytuału.
7. Nie należy stosować zwrotu „ćwiczenia logopedyczne”. Lepiej mówić „zabawa”, albo po prostu nazwać czynność, która będzie wykonywana, np. „będziemy gimnastykować buzię i język”. Wtedy ćwiczenia będą się lepiej kojarzyły.
8. Podczas ćwiczeń powinno się angażować wiele zmysłów. Im więcej zmysłów dziecka zaangażujemy
w rozwój i kształtowanie prawidłowej mowy i komunikacji, tym skuteczniejsze będą nasze zabiegi i
działania w tej sferze.
9. Wykorzystywana ma być każda naturalna sytuacja, aby „przemycić” kilka słówek do utrwalenia
lub ćwiczeń.
10. Każdy powinien być cierpliwy i konsekwentny. Konsekwencja w realizowaniu ćwiczeń
logopedycznych w domu jest gwarancją sukcesu.
11. Chwal dziecko nawet za najmniejsze postępy – nic tak nie zmotywuje do dalszej pracy jak
pochwały ze strony bliskich i ważnych dla niego osób.
12. Powinno się również stosować nagrody. Dziecko musi wiedzieć, że robi postępy. Jeśli ćwiczyło
należy nagrodzić jego ciężką pracę.
LOGOPEDIA W KUCHNI
https://www.logotorpeda.com/strefa-rodzica/logopedia-w-kuchni-cwiczenia-oddechowe-i-sluchowe-pomysly-na-dlugi-pobyt-w-domu-z-dzieckiem/
https://www.logotorpeda.com/strefa-rodzica/logopedia-w-kuchni-czesc-druga-cwiczenia-aparatu-artykulacyjnego-i-kategoryzacja-pomysly-na-dlugi-pobyt-w-domu-z-dzieckiem/
https://www.logotorpeda.com/strefa-rodzica/logopedia-w-kuchni-zabawy-sensoryczne-przepisy/
https://www.logotorpeda.com/strefa-rodzica/logopedia-w-kuchni-zabawy-sensoryczne-przepisy-czesc-druga/
PAN KCIUK
https://www.youtube.com/watch?v=IZw2eYJLFeY
ĆWICZENIA PRZYGOTOWUJĄCE DO SZ, Ż, CZ, DŹ
https://www.youtube.com/watch?v=NMj_e3BiZwc
R - ĆWICZENIA PRZYGOTOWAWCZE
https://www.youtube.com/watch?v=B3vQwWByyvI
PIONIZACJA JĘZYKA
https://www.youtube.com/watch?v=I8Ay1OiqCBU
K, G - jak aktywować tył języka
https://www.youtube.com/watch?v=R_ObmD8-__w
KOLORUJEMY WEDŁUG KODU 1 i 2
ĆWICZENIA NARZĄDÓW ARTYKULACYJNYCH
ĆWICZENIA Z ŻABKĄ
ĆWICZENIA 1
ĆWICZENIA 2
ĆWICZENIA 3
OPOWIADANIE O CIELĄTKACH
BAWIMY SIĘ Z KOTKIEM
ĆWICZYMY NA WESOŁO
GRA PLANSZOWA Z PINGWINKIEM
ĆWICZENIA PINGWINKOWE
WYZWANIE LOGOPEDYCZNE
GRA Z KOSTKA
ZĘBOWA GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKA
GRA PLANSZOWA
Ćwiczymy na wesoło:






Pyszne lody - ćwiczenia artykulacyjne




ĆWICZENIA ODDECHOWE
ĆWICZYMY W DOMU
ĆWICZYMY Z ŻUKIEM
ĆWICZENIA ZE ŚWIECZKĄ
Przykłady ćwiczeń oddechowych:
– głęboki wdech i wydech,
– wącha nie kwiatka,
– dmuchanie na wiatraczek,
– na dmuchiwanie balonika,
– wypuszczanie powietrza z balonika,
– zdmuchiwanie płomienia świecy z coraz większej odległości,
– dmuchanie przez rurkę zanurzoną w wodzie, „bulgotanie”,
– puszczanie baniek mydlanych,
– dmuchanie na lekkie przedmioty: watki, kawałki styropianu, piłeczki,
– dmuchanie na gorącą zupę,
– chuchanie na zmarznięte dłonie,
– dmuchanie w gwizdek,
– dmuchanie przez rurkę na płatki bibuły,
– dmuchanie na waciki i piórka zawieszone na nitkach,
– dmuchanie przez rurkę na lekkie przedmioty pływające po wodzie,
– zdmuchiwanie chrupek z gładkiej i szorstkiej powierzchni,
– podrzucanie piórek lub watek i dmuchanie na nie,
– naśladowanie szumu wiatru,
– dmuchanie na zaszronio ną szybę,
– gra na instrumentach dmuchanych,
– wymawianie na wydechu samogłosek,
– liczenie na jednym wydechu.
PORÓWNUJEMY OBRAZKI , SZUKAMY RÓŻNIC 1
PORÓWNUJEMY OBRAZKI , SZUKAMY RÓŻNIC 2
UTRWALAMY "Ś" i "Ć"
ŚLIMAKI
UTRWALAMY GŁOSKĘ "L"
"L" W ZDANIACH 1
"L" W ZDANIACH 2
PRZYGOTOWUJEMY SIĘ DO REALIZACJI GŁOSKI "R"
RÓŻNICUJEMY SŁUCHOWO "R" I "L"
GRA PLANSZOWA
KOLOROWANKA
KRASNAL - nalapatada
ZWIERZĘTA
UTRWALAMY GŁOSKĘ "R"
GRA PLANSZOWA "ANGRY BIRDS"
UTRWALENIE GŁOSKI "R" W WIERSZU
TRA DRA - ŁAPIEMY MOTYLKI
LODY - 1 , 2 , 3
UTRWALAMY GŁOSKĘ "S"
SYLABY
SYLABY
"S" W WYRAZACH I WYRAŻENIACH - SABINA
GRA PLANSZOWA - wyrazy
UTRWALAMY GŁOSKĘ "C"
GRA PLANSZOWA - wyrazy
"S", "Z", "C" - 100 wyrazów
UTRWALAMY GŁOSKĘ "SZ"
SŁUCHOWE 1
SŁUCHOWE 2
"SZ" W SYLABACH
"SZ" W NAGŁOSIE
"SZ" - RÓŻNE
"SZA" i "SZY "
"SZ" W WYRAŻENIACH
"SZ" W WYRAŻENIACH - IGLOO
"SZ" - TEKST LITEROWO - OBRAZKOWY
MYSZKA AGNIESZKA
"SZ" - RÓŻNE OPCJE
UTRWALAMY GŁOSKĘ "F"
GRA PLANSZOWA "F"
UTRWALAMY GŁOSKĘ "W"
KOLOROWANKA
UTRWALAMY GŁOSKĘ "CZ"
SŁUCHOWE I UTRWALANIE "CZ"
RÓŻNICUJEMY GŁOSKĘ "CZ - C"
GRA PLANSZOWA
"CZ" W WYRAZACH - RAMKI
"CZ" W WYRAZACH - TWÓRCZE
OTOCZ PĘTLĄ
"CZ" - W NAGŁOSIE
UTRWALAMY GŁOSKĘ " Z"
GRA PLANSZOWA
UTRWALAMY GŁOSKĘ " Ż / RZ"
GRA PLANSZOWA
LABIRYNT
UTRWALAMY GŁOSKĘ "K"
WIERSZ "K- T"
"K" W WYRAZACH
UTRWALAMY GŁOSKĘ "T"
Gra planszowa
UTRWALAMY GŁOSKĘ "G"
GRA PLANSZOWA - wyrazy
UTRWALAMY GŁOSKĘ "DŻ"
"DŻ" W NAGŁOSIE
CO NIE PASUJE
HISTORYJKA OBRAZKOWA
ŚMIESZNE ZABAWY Z KOSTKĄ
PLANSZA 1
PLANSZA 2
PLANSZA 3
PLANSZA 4
PLANSZA 5
Wybieramy jedną z plansz i rzucając kostką rysujemy swojego śmiesznego stworka :)
ZABAWA ROZWIJAJĄCA PERCEPCJĘ WZROKOWĄ
Pokazujemy dziecku podstawową planszę. Zadaniem dziecka jest zapamiętanie wszystkich zwierząt. Następnie pokazujemy kolejne plansze, a dziecko ma odgadnąć jakiego zwierzątka brakuje. Powodzenia!
PLANSZA PODSTAWOWA
PLANSZA - ZAGADKA 1
PLANSZA - ZAGADKA 2
PLANSZA - ZAGADKA 3
ĆWICZYMY SŁUCH FONEMATYCZNY (przykłady ćwiczeń)
– rozpoznawanie różnych dźwięków,
– rozpoznawanie źródła, miejsca i kierunku dźwięku,
– naśladowanie wystukiwanego rytmu,
– wydzielanie sylab w wyrazach,
– wy odrębnianie sylaby na początku i na końcu wyrazu,
– tworzenie łańcuchów sylabowych – końcowa sylaba jednego wyrazu staje się początkową następnego, np. ma -ta, ta- ta, ta - ma, ma - ła, ła - ta,
– wyodrębnianie samogłoski na początku wyrazu,
– wyodrębnianie spółgłoski początkowej,
– wyodrębnianie spółgłoski końcowej,
– tworzenie łańcuchów spółgłoskowych – końcowa spółgłoska jednego wyrazu staje się
początkową następnego, np. mak, kot, tor, rak,
– wyodrębnianie głoski wewnątrz wyrazu,
– rozpoznawanie żądanej głoski – ćwiczenia utrwalające,
– wskazywanie wyrazów rozpoczynających się, kończących lub zawierających wewnątrz
żądaną głoskę, np. szal, kasza, mysz,
– tworzenie ciągu wyrazów powstałych przez zmianę głoski na początku, w środku lub
wewnątrz wyrazu, np. los, lot, kot, kit, mit, mat.










